سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قدرت حاکمان پاسبانان خداست در زمین او . [نهج البلاغه]
نقد و بررسی تصوف و صوفیگری
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها

بسم الله الرحمن الحیم


 


همه صوفیان و فرقه های صوفیه باید به یک نکته ای توجه داشته باشند و آن اینکه هدف از این وبلاگ نقد انحرافات فرقه های صوفیه است و به هیچ وجه قصد نداریم که صوفیان را با هر فرقه و طریقتی که دارند کافر قلمداد کنیم و یا به آنها جسارت، بی ادبی و یا ناسزا (نعوذبالله) گفته شود بلکه تنها هدف ما شناساندن انحرافات و بدعتها در دین مبین اسلام می باشد . بنابراین از تمام صوفیان خواهشمندیم نقد فرقه های صوفیه را، کافر دانستن صوفیان از سوی شیعه ندانند چراکه از دیدگاه شیعه، همه فرقه های صوفیه کافر نیستند بلکه تنها تعداد کمی از فرقه های صوفیه که کارشان به انکار ضروریات دین رسیده کافر هستند مانند غالیان (غلو کنندگان در مورد ائمه)، یا به عبارتی اهل حق و بعضی دیگر از فرقه ها که کفرشان نزد شیعه محرز می باشد.


 


نکته دیگر اینکه هدف از این وبلاگ تفرقه بین اقشار مختلف مسلمان نیست بلکه بیان حق و حقیقت اسلام و بیان راه درست از راه نادرست می باشد لذا این وبلاگ به هیچ وجه درصدد اختلاف افکنی بین مسلمانان نمی باشد اما متاسفانه بعضی از فرقه های صوفیه از این مطلب سوء استفاده کرده و نقد صوفیه را به عنوان تفرقه افکنی قلمداد می کنند در حالیکه خود اینها با ایجاد تفرقه و فرقه سازی سعی در به هم زدن وحدت بین صفوف مسلمین دارند و می خواهند انقلاب اسلامی ما (که با زحمت فراوان و مجاهدت علمای بزرگ از جمله امام خمینی ره و فدا شدن جان هزاران تن از جوانان این مرز و بوم به دست ما رسیده و خون هزاران شهید بهای این خاک اسلامی شده) را از بین ببرند و این چیزی جز همان ترفند استعمار و استکبار جهانی نیست.


 


لازم است در اینجا به فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الله) اشاره داشت تا مسئله روشن شود .



ایشان در فرمایشات خود در جمع مردم کردستان 22/2/1388 فرمودند :



« آن کسانى که میخواهند وحدت ملت ایران را به هم بزنند، کى‏ها هستند؟ بدانید که اینها عوامل دشمنند؛ یا خودشان از متن دشمن دارند حرف میزنند، یا سرانگشت دشمنند؛ برو برگرد ندارد. آن کسى که نداى تفرقه‏ى بین شیعه و سنى را سر میدهد و به بهانه‏ى مذهب، میخواهد وحدت ملى را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنى، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند. گاهى بعضیها مزدور دشمنند و خودشان نمیدانند. خیلى از این مردم بیچاره‏ى بى‏خبرِ سلفى و وهّابى که بوسیله‏ى دلارهاى نفتى تغذیه میشوند تا بروند در اینجا و آنجا عملهاى تروریستى انجام بدهند - در عراق یکجور، در افغانستان یکجور، در پاکستان یکجور، در نقاط دیگر یکجور - نمیدانند که مزدور دشمنند. آن مرد شیعى هم که میرود به مقدسات اهل سنت اهانت میکند و دشنام میدهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه میکند. من عرض میکنم: عوامل اصلى دشمنانند. بعضى از این سرانگشتان - هم در بین اهل سنت، هم در بین شیعه - غافلند، نمیدانند و نمیفهمند چکار میکنند؛ نمیدانند براى دشمن دارند کار میکنند.


 


یا در بیانات خود در جمع علمای اهل سنت و شیعه در کردستان 23/2/1388 بعد از اینکه مسئله وحدت اسلامی و آسیب شناسی آن را در بین صفوف مسلمین بیان کردند، فرمودند :



« هیچ کس نباید خیال کند که اهل بیت پیغمبر مخصوص شیعه و متعلق به شیعیان است بلکه برای همه دنیای اسلام اند. کیست که فاطمه زهرا سلام الله علیها را قبول نداشته باشد؟ کیست که امام حسن و امام حسین علیهما السلام سیدی شباب اهل الجنّة را قبول نداشته باشد؟... »


 


حقیقت هم همین است . یعنی شیعه اثنی عشری، ائمه اطهار را فقط برای خود نمی داند بلکه همه انسانهای جهان حق دارند سوار بر کشتی نجات اهل بیت پیغمبر علیهم السلام شوند و آنها را پیشوای خود قرار دهند.



این نشان دهنده حکمت فرماشیات این رهبر فرزانه است که بسیار دقیق مسائل را بررسی کرده و به زمانه آشنا و از ترفندهای دشمن آگاهند.


 


پس منظور ما از نقد انحراف طریقت های مختلف صوفیه این نیست که بخواهیم آنها را کافر قلمداد کرده و آنها را از زمره اسلام خارج و از اهل بیت عصمت و طهارت جدا کنیم بلکه ما می خواهیم برای همه دوستداران اهل بیت چه برادران اهل سنت (هر چهار طایفه مالکی حنفی شافعی حنبلی که محب اهل بیت هستند) و چه دیگر طایفه های اهل سنت که طریقت عرفانی دارند و دوستدار اهل بیت هستند و چه صوفیانی که دم از تشیع می زنند، حقیقت را از انحراف تشخیص بدهیم نه اینکه تفرقه افکنی شود. چراکه نقد علمی با تفرقه افکنی دو چیز جداگانه هستند و کسی نباید نقد را به عنوان تفرقه افکنی و دشمنی فرض کند.


 


امیر المومنین علی _علیه السلام_در خطبه 127 نهج البلاغه فرمودند : « ایّاکم و الفرقه ..... و من دعا إلی هذا الشعار فاقتلوه ولو کان تحت عمامتی هذا » . یعنی کسی که در میان امّت مسلمان پرچمدار تفرقه افکنی باشد مستحق مرگ است و باید کشته شود هرچند در لباس و زیر عمامه من باشد ». پس مسئله وحدت بین مسلمین یک مسئله مهم است که مسلمانان با هر طایفه و مذهبی که دارند باید جدّی بگیرند و اختلافات مذهبی نباید موجب شود که در بین صفوف مسلمین تفرقه و دشمنی ایجاد شود و موجب تخریب اساس اسلام شود.


 


در این بهبوهه از زمان دشمن بهترین راهی را که برای تخریب اسلام پیش رو دارد، تفرقه بین مسلمانان (فرقه سازی های گوناگون که تا الآن موارد بسیاری بوده از جمله بهائیت، وهابیت و ...) و ایجاد انحرافات اعتقادی، فرهنگی و اخلاقی است لذا توجه به این مسئله خیلی مهم است.


 


انشاء الله در آینده پیرامون وحدت اسلامی و ابعاد وسیع وحدت و آسیب شناسی آن بحث خواهیم کرد.


 


در آخر همه فرقه های صوفیه را به تمسک به طریقه اهل بیت عصمت و طهارت [شیعه اثنی عشری] فرا می خوانم و می خواهم حقیقت را از مکتب وحی که همان مکتب چهارده معصوم _علیهم السلام_ است، فرا گرفته و از فرقه های منحرف (که سعی در تفرقه افکنی بین مسلمین و ایجاد شکاف بین مردم و چهارده معصوم دارند) دوری کنند.


 


والسلام علی من اتبع الهدی




کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط یه محقق 88/6/28:: 4:9 صبح     |     () نظر