سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش دو گونه است : در طبیعت سرشته ، و به گوش هشته ، و به گوش هشته سود ندهد اگر در طبیعت سرشته نبود . [نهج البلاغه]
نقد و بررسی تصوف و صوفیگری
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها

انتسابات دروغین (قسمت دوم)


علمای شیعه


سوال : صوفیان عده ای از بزرگان تشیع همانند مقدس اردبیلی، شیخ بهایی، فیض کاشانی، آیت الله العظمی مرعشی نجفی و امام خمینی (رحمهم الله)، را صوفی قلمداد کرده و آنها را جزء متصوفه می دانند، آیا این درست است؟


پاسخ: به طور مسلم روح علمای بزرگ ما از صوفیه بری و بیزار است و هر یک از مراجع و بزرگان تشیع مراتب انزجار خود را به صوفیه ابراز داشته اند و مطالعه کتب آنان از قبیل: حدیقه الشّیعه، کشکول شیخ بهایی، و حقایق فیض کاشانی جلد 1 و ملحقات احقاق الحقّ آیت الله العظمی مرعشی نجفی و جنود عقل و جهل و صحیفه نور امام خمینی، برای روشن این تهمت و افتراء به ساحت مقدس مرجعیت شیعه، لازم و ضروری است.


مثلا امام خمینی ره، در دیوان خود، اشعار بسیار صریحی در مذمت صوفیه سروده اند ایشان می گویند :


از صوفی ها صفا ندیدم هرگز                                  زین طایفه من وفا ندیدم هرگز


زین مدعیان که فاش انا الحق گویند                         با خودبینی فنا ندیدم هرگز


(دیوان امام خمینی(ره)/ص217)


و یا در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل ص214 پس از نقل داستانی از بیابانگردی منصور حلاج و ابراهیم الخواص می فرمایند : این دو مرد جاهل به مقام توحید و توکل بودند؛ زیرا صحرا گردی و قلندری را با مقام توکّل اشتباه کردند، و ترک سعی و از کارانداختن قوایی را که حق تعالی عنایت فرموده به خرج توحید و توکّل گذاشتند.


آیت الله مرعشی نجفی در تعلیقشان بر کتاب احقاق الحق می فرمایند :


به نظر اینجانب، مصیبت صوفیه بر اسلام از بزرگترین مصائبی است که ارکان اسلام را ویران کرده و به بنیان آن خلل وارد نموده است و آن را درهم شکسته است.


بعد از فحص زیاد و جستجو در لابلای سخنان صوفیه و ملاقات با رؤسای فرقه های مختلف آن، برایم روشن شد که این درد از راهبان مسیحی و دیرنشینان به دین اسلام سرایت کرده است. گروهی از اهل سنّت مانند حسن بصری، شبلی، معروف، طاووس، زهری، جنید و ... آن را آموختند، سپس از آنان به شیعه سرایت نمود تا اینکه امرشان بالا گرفت و پرچمهایشان برافراشته شد، به گونه ای که از اساس دین، سنگی را بر سنگی باقی نگذاشتند، نصوص قرآن و سنّت را بر خلاف ظاهر آیات تأویل نمودند و با احکام فطری و عقلی اسلام مخالفت کردند و به وحدت وجود بلکه موجود معتقد شدند و به عبادات صوفیانه و مداومت بر أوراد و أذکاری که سراسر از کفریات و أباطیل پر بود و ساخته رؤسای صوفیه بود، پرداختند و ملتزم به نوعی از ذکر که آن را ذکر خفیّ قلبی نامند، شدند که از طرف راست قلب شروع شده و به طرف چپ قلب ختم می شد.


چه عجیب است این أوراد و أذکار و اعتقادات بی اصل و اساس و گزاف.


منبع ضمیمه شده : مصاحبه حجة الاسلام مردانی درباره فرقه های صوفیه از جمله فرقه گنابادیه

تصوف و صوفیگری


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط یه محقق 88/6/28:: 4:47 عصر     |     () نظر

انتسابات دروغین (قسمت اول)


خانقاه


سوال : آیا خانقاه دراویش، منتسب به زمان پیغمبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) می باشد یا خیر؟


پاسخ : خیر


زیرا خوشبختانه، سردمداران تصوف از قبیل « خواجه عبدالله انصاری » در کتاب طبقات الصوفیه ص9 و « جامی » در کتاب نفحات الانس ص31 اضهار داشته اند که : نخستین خانقاهی که برای صوفیان بنا شده، در « رمله شام » توسط شخص گبر مسلکی بنا شده است. همچنین « دکتر نصری نادر » نیز، بنای نخستین خانقاه را در رمله شام به راهبی مسیحی نسبت داده است. پس اولین خانقاه به شهادت خود صوفیه در قرن چهارم هجری قمری توسط امیری مسیحی در رمله شام برای صوفیان ساخته شد.



می نویسد : امیری ترسا به شکار رفته بود که در راه دوتن از این طایفه را دید که فرا هم رسیدند و دست در آغوش یکدیگر کردند و بنشستند و آنچه داشتند از خوردنی پیش نهادند و به خوردنی. آنگاه برفتند. امیر ترسا را معامله و همانجا الفت ایشان با یکدیگر خوش آمد. یکی از ایشان را طلب کرد و پرسید:آن کی بود؟ گفت:ندانم گفت:ازکجا بود؟ گفت :ندانم گفت:اورا چه بود؟ گفت هیچ چیز . امیر گفت: پس این چه الفت بود که شما را بایکدیگر بود؟ درویش گفت : این ما را طریقت است. گفت:شما را جایی هست که آنجا فراهم آئید؟ گفت:نی. گفت:پس من برای شما جایی سازم تا با یکدیگر آنجا فراهم آئید. پس آن خانقاه به رمله بساخت.


(نفحات الانس/ص31) – (طرائق الحقائق/ج1/ص80)


منبع ضمیمه شده : مصاحبه حجة الاسلام مردانی درباره فرقه های صوفیه از جمله فرقه گنابادیه


tasavvof - soofi



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط یه محقق 88/6/28:: 4:46 عصر     |     () نظر

نظر مراجع در مورد صوفیگری


قسمت اول


استفتاء :


حضور در خانقاه و شرکت در مجالس صوفیه و پیروی از دستور قطب و امثال آن چگونه است؟


حضرت آیت الله سیستانی :


جایز نیست


آیت الله مکارم شیرازی :


عموم فرق صوفیه دارای انحرافاتی هستند. از آنها و مجالس و محافلشان اجتناب کنید.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :


فرقه صوفیه از فرق منحرف هستند و قطب و خانقاه و عناوین دیگری شبیه اینها هیچ یک در اسلام از حضرت رسول اکرم و ائمه هدی (علیهم السلام) سابقه ندارد. تمامی اینها بدعتهایی است که افراد جاه طلب و شیفته دنیا برای جلب مردم بوجود آورده اند. معاشرت با این گروه و رفتن به خانقاه و مجالس آنان حرام است.


حضرت آیت الله تبریزی (ره) :


ترویج باطل جایز نیست.


حضرت آیت الله بهجت :


جایز نیست.


حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره) :


جایز نیست.


حضرت آیت الله گلپایگانی :


امور مذکوره ترویج باطل است و جایز نیست.


(مسائل جدید سید محسن محمودی/جلد 3/ص101)



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط یه محقق 88/6/28:: 4:41 عصر     |     () نظر

نظر مراجع در مورد صوفیگری


قسمت دوم


استفتاء :


اگر کسی در خواندن سوره حمد در نماز خود در موقع گفتن ایاک نعبد و ایاک نستعین قصد کسی کند (اعم از ائمه یا مرشد و قطب مانند صوفیان) و صورت او را در نظر بگیرد و یا شکل او را در ذهن حاضر کند و بگوید خطاب باید به خدا باشد و چون خدا را نمی بینیم تا مخاطب خود قرار دهیم باید طلعت احمد و حیدر را در نظر بگیریم و چون نمی توانیم صورت آنها را نیز تصور کنیم باید صورت مرشد را که ولی می باشد تصور نمائیم. آیا این عقیده درست و نماز چنین شخصی صحیح است یا خیر؟


 


حضرت آیت الله سیستانی :


این عقیده شرک و موجب خروج از دین است.


آیت الله مکارم شیرازی :


این کار حرام و نوعی شرک است.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :


تصور مذکور فاسد است بلکه در حال نماز چنین متصوراتی مبطل نماز و موهم شرک و کفر است.


حضرت آیت الله تبریزی (ره) :


عقیده مزبور باطل است، خطاب احتیاج به بصیرت دارد نه به دیدن خارجی یا تصور صورت و چنانچه شخص در وقت گفتن ایاک نعبد و ایاک نستعین غیر خدا را قصد کند و به غیر خدا خطاب کند قرائت او باطل و نمازش باطل است، بلکه در بعضی از موارد داخل عنوان مشرک می باشد.


حضرت آیت الله بهجت :


این کار مشروعیت ندارد.


حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره) :


این کار قطعا جایز نیست و شرک محض است.


(مسائل جدید سید محسن محمودی/جلد 3/ص103)



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط یه محقق 88/6/28:: 4:39 عصر     |     () نظر

نظر مراجع در مورد صوفیگری


قسمت سوم


استفتاء :


آیا شرکت کردن در مجالس و محافل صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آنها چه صورت دارد؟


 


حضرت آیت الله سیستانی :


اجتناب از حضور در مجامع آنان و دورکردن مردم از آنها لازم است.


آیت الله مکارم شیرازی :


تمام فرق صوفیه دارای انحرافاتی هستند و شرکت در فعالیت های آنان و کمک به اهدافشان جایز نیست.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :


صوفیه با فرقه ها و انشعابات بسیاری که دارند اگرچه در انحراف در یک سطح نیستند و بسا که برخی از آنان از ربقه اسلام شمرده نشوند در مجموع منحرفند و عقاید خاصه ای که دارند غیر اسلامی است بنابراین مشارکت در ایجاد بناها و مراکز تبلیغی آنها و شرکت در محافل آنها خلاف شرع و حرام است.


حضرت آیت الله تبریزی (ره) :


هر مسلمانی که بر خلاف آنچه علمای شیعه در رساله های عملیه فرمودند، عمل کند باطل است و ترویج و اعانت و شرکت در مجالسی که بر خلاف آنچه علمای شیعه فرمودند تشکیل شود مشروعیت ندارد.


حضرت آیت الله بهجت :


تحصین عقائد و مواظبت بر احکام شرع ضروری است.


حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره) :


جایز نیست.


(مسائل جدید سید محسن محمودی/جلد 1/ص20)



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط یه محقق 88/6/28:: 4:37 عصر     |     () نظر
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >